Skanska säljer kontorsprojekt i Poznan, Polen, för cirka 320 miljoner kronor

Pressmeddelande 2015-09-18 15:00 CET

Skanska har sålt Malta House i Poznan, Polen, till ett joint venture ‎mellan tre företag, en fond som förvaltas av Bluehouse Capital Advisor, REINO Dywidenda 2 FIZ och Reino Dywidenda Plus SA, medel från polska investerare som förvaltas av REINO Partners, oberoende polsk fond- och kapitalförvaltare. Värdet av transaktionen uppgår till EUR 38 M, cirka 320 miljoner kronor. Försäljningen bokförs i tredje kvartalet 2015 och överlämnandet av fastigheten är också planerat till tredje kvartalet 2015.

Malta House är Skanskas första kontorsprojekt i Poznan. Den totala uthyrbara ytan är cirka 14 700 kvadratmeter. Malta House är redan uthyrd till 97 procent.

Fastigheten är den första kontorsbyggnaden i Poznan som är LEED-certifierad på Platina-nivå.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och kommersiella byggnader. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien, Rumänien och Polen. Verksamheten bedrivs i fyra lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary, Skanska Romania och Skanska Property Poland.

Contact: Aleksandra Markiewicz, Menadżer Komunikacji Zewnętrznej/ External Communications Manager
Telefon +48 79 722 9147.

Contact: Edvard Lind, Head of Media Relations